Pech

We zijn vertrokken vanaf ons eiland en de regen valt met bakken uit de lucht. 24 uur aaneengesloten inmiddels. We komen rond de middag aan in Bergen en besluiten vandaag maar alvast te gaan kijken. Een plekje vinden valt niet mee dus jacco zet ons af in het centrum en gaat dan een parkeerplek zoeken. Het plenst nog steeds maar in het kader van slecht weer bestaat niet, alleen slechte kleding trek ik mijn spiksplinterstenieuwe outdoor jas aan. We bekijken Bryggen, het oude houten centrum van Bergen en bezoeken de souvenirswinkeltjes die er in gevestigd zijn. Er is ook een kerstwinkeltje bij en traditiegetrouw zoals dat hoort op vakantie bezoeken we die natuurlijk. De jongens zijn inmiddels naar Jacco terug gelopen want de parkeerautomaat kan alleen worden betaald met de creditcard en die heb ik. Kim en ik bekijken een designwinkel waar ze onder andere Kay Bojesen verkopen waar we allebei fan van zijn. De mannen zijn inmiddels onderweg en wij vluchten een restaurant in om een beetje op te drogen. Er komt een vrouw op ons af die tegen me zegt dat ik een bekende kop heb. Ze komt uit Apeldoorn maar woont nu in Australië en is hier met haar vader. Ze vraagt of wij Noorwegen ook zo duur vinden. Jazeker maar dat wist ik al van tevoren en dus hebben we veel aan boord. Ze bekijkt de kaart en zegt dat een warme chocomel met slagroom er wel af moet kunnen. Dat ben ik met haar eens. Vijf euro voor een beker is spotgoedkoop voor noorse begrippen ? We nemen allemaal, behalve Jacco natuurlijk, de warme chocomel met slagroom want daar is het echt weer voor. We lopen nog een rondje over de vismarkt en dan weer terug naar campie. De oude stadsgedeeltes zijn erg leuk hier maar voor de rest zijn de steden erg leeg en saai. Het winkelen doe je hier echt op het industrieterrein. Onderweg naar de camping ruik ik de remmen alsof we een heftige afdaling hebben gedaan, alleen hebben we niet extreem afgedaald. Bij een supermarkt gaat Jacco kijken en er loopt vet over het wiel. Dat is geen goed nieuws. Ook de rubbers van de remklauw zijn heter dan heet. We kunnen niet verder. We spreken een Noor aan die naast ons staat en hij vertelt dat er 1 km verderop een garage zit met benzinestation en restaurant. Dat durft Jacco nog wel aan en we rijden er heen. De garage is dicht maar via het benzinestation dat van dezelfde eigenaar is krijgen we contact en blijkt de garage te klein te zijn voor onze grote campermans en zowiezo is alles in het weekend gesloten en het is nu...... jawel vrijdagavond!!! We bellen de ANWB voor pechhulp en zij gaan regelen dat we naar een garage worden gesleept waar ze ons kunnen helpen... maandag. Het is inmiddels 20.00 uur en van de restaurantmedewerkers mogen we vannacht blijven staan dus regelen ze dat we de volgende ochtend om 8 uur worden opgetakeld.......