campie-jpkt.reismee.nl

Kroongetuige gezocht

Vandaag gaat de reis naar Stockholm maar via Öregrund. Wellicht doet deze naam een belletje rinkelen bij sommigen want hier is de kroongetuige opgenomen. Een groep bekende nederlanders belandden in een misdaad in het plaatsje Öregrund, ze moesten de misdaad oplossen en konden via goed uitgevoerde opdrachten letters verdienen waarmee ze in de finale een woord konden maken. Maar één van hen was een saboteur die er alles aan deed om de opdrachten te laten mislukken. Helemaal leuk vond ik het om naar te kijken en mn hart maakte steeds een sprongetje bij het zien van dat mooie Zweden. We komen er nu een soort van langs dus die kans laten we niet liggen natuurlijk. Het blijkt inderdaad een prachtig plaatsje te zijn met goed bewaarde oude houten huisjes en een lief klein haventje. We parkeren onze grote camper bij de supermarkt en lopen het plaatsje in. Eerst even kijken in de haven. Waar is die steiger waar die peuk lag en waar een van de lijken werd gevonden? Welk huisje is het geweest? Grappig hoor om nu zelf in het decor te lopen :) even een foto maken voor Dina en mn broertje want die keken er ook naar. De peuk ligt er niet meer en het lijk gelukkig ook niet. We kijken even bij het touristenbureau en terwijl mijn medereizigers bij de veerboot naar een nabijgelegen eilandje gaan kijken ga ik in het zonnetje op een bankje bij de haven zitten. Ik staar over het water en mijmer over de kroongetuige als er een oude vrouw naar me toe komt en in het zweeds vraagt of ze naast me mag zitten. Tuurlijk!! Ze begint verder tegen me te babbelen in het zweeds dus ik vertel haar dat ik (helaas) geen Zweedse ben. Moeiteloos schakelt ze over naar het engels. Dat is echt bijzonder hier. Iedereen, maakt niet uit hoe oud spreekt prima engels. Ze vraagt waar ik vandaan kom. Ohh Holland, daar is ze ooit geweest met haar man maar die is al weer zeven jaar dood. Ze maakten een rondreis door Nederland, Frankrijk en België of zo, dat ligt daar toch ook? Jazeker dat zijn onze zuiderburen. Ze was een paar uur in Amsterdam en dat is alles wat ze zich nog herinnert van Nederland. Ze wil graag weten waar wij dan wonen, hoe we in Zweden terecht komen en vooral wat ons naar Öregrund heeft gebracht. Ik vertel dat we een uur boven Amsterdam wonen, dat ik mn hart heb verloren aan Zweden en dat we een rondreis maken met de camper en via Noorwegen in Idre Zweden zijn binnengekomen. Ohhh Idre zegt ze, dat is mooi!! Kijk weer een soulmate die de natuur begrijpt. Ik vertel over de kroongetuige en dat we naar Stockholm gaan en zodoende in Öregrund zijn. Van de kroongetuige heeft ze nog nooit gehoord maar Stockholm is mooi en in Öregrund is alleen wat te beleven als het vakantie is. Nu liggen alle bootjes in de haven want de scholen zijn weer begonnen maar in het weekend zijn ze bijna allemaal weg. Dit is haar favoriete plekje, ze komt hier bijna dagelijks als het weer het toelaat en zit dan altijd op dit bankje en kijkt uit over de haven. En soms maakt ze dan een praatje met iemand zoals nu met mij. Daar wordt ze blij van. Nou lieve mevrouw, ik ook. Ik maak ook graag een praatje met mensen en ben benieuwd naar wat er in ze omgaat. Dan komt de rest van de familie er weer aan en zeggen we de mevrouw gedag. Ze wenst ons een fijne reis en veel plezier en dan glijden haar ogen weer over het water en de bootjes. Wij gaan op zoek naar meer herkenningspunten en Teun en ik vinden het bureau van waaruit de spelers werkten. Het blijkt in het echt de bibliotheek te zijn. Teun maakt een foto van mij op één van de trappen en vlakbij de bibliotheek ontdekken we de kerk waar ook een deel van de scenes zich afspeelde. Echt leuk dit! En dan gaat de reis weer verder. Ik stuur een foto van de plaats delict naar broertje en schoonzus met de tekst: ra ra waar ben ik en even later krijg ik terug: öregrund, daar is een moord gepleegd :) We belanden bij Stockholm in de avondspits en aangekomen bij camperplek 1 blijkt deze vol te zijn en ook nr 2 is vol. Maar ik heb nog een plan C, een camping 10 km verderop en daar hebben ze nog een plekje voor ons. Dus daar zitten we nu. Het metrostation is 700m verderop en gaat naar het centrum dus helemaal toppie! We staan hier wel hutje mutje, de vliegtuigen vliegen af en aan en de trein raast langs maar we hebben alle voorzieningen bij de hand en staan aan de rand van de stad..... Morgen gaan we op verkenningstocht in de hoofdstad.

Reacties

Reacties

Gianna en Kees

Petra jouw verhaaltjes zijn zo goed geschreven dat ik echt met jullie mee op reis ga en ik geniet volop van de schoonheid en onaangetaste natuur! Top!!!!

diana

ondanks het oponthoud maken jullie toch weer een mooie reis. leuk om te lezen.
Goede reis nog de komende dagen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!