campie-jpkt.reismee.nl

Loppis

Zondag gaan we naar een grote loppis, dat is een rommelmarkt die mensen aan huis houden in de garage of een schuur. Deze is verdeeld over 3 schuren en een binnenplaats met een terras erbij en een foodtruck. Deze loppis wordt gehouden van april tot september en alleen op zondag van 12.00 tot 18.00 uur. Wij zijn er om kwart voor twaalf en er staan al mensen voor het hek te wachten. Precies om 12 uur gaat er een belletje en gaat het hek open en rent iedereen naar binnen alsof het de start van een marathon is. Wij kuieren rustig achter de meute aan. Buiten hangen en staan heel veel schilderijen tegen de schuren, er staan meubels en tuinspullen. Op een tafel zie ik een julbok staan van stro voor 3 euro, een Zweeds kerstsymbool voor welkom in mijn huis. Deze staat op mn verlanglijstje dus die neem ik mee. Verderop stuit ik op een tafel met lappen, per 5 gebonden voor 1 euro. Ik zie een stapel met 2 leuke tafellopers, die zijn de euro al waard dus de rest neem ik wel voor lief. Binnen struin ik tussen de kerstspulletjes, kaarten, boekjes, servies en noem het maar op. Twee uur lang zijn we zoet.... heerlijk!! We rekenen af, 25 euro totaal, echt een spotprijs en eten een cup a soup met tosties in de camper waar we kijken hoe de mensen alles meenemen. Twee latten op een dak, kast er op, zeil en spanbanden erover en karren maar. Geen probleem in Zweden ;) als de magen gevuld zijn rijden we naar een nieuwe camping. De bossen worden hier afgewisseld met weilanden met veeteelt. Onze camping ligt aan het water in een stukje bos. De eigenaar is er pas weer om 17.00 uur maar er hangt een briefje: zoek een leuke plek, houd rekening met een beetje efficiënte indeling van de camping en neem tenminste een tussenruimte van 4m ivm de brandveiligheid. Dat zijn mijn campings, kleinschalig en gemoedelijk. We blijven hier een nachtje extra voor de was en weer even douchen. Helaas zit het weer niet mee. Het blijft maar regenen dus besluiten we maandagmiddag maar op wildsafari te gaan met de camper. We rijden over prachtige onverharde wegen door het bos. Door de droogte die hier is geweest zijn er al mooie herfstkleuren, koperkleurige varens en mossen tot bijna goudkleurige blaadjes aan de bomen. We zien een eekhoorntje, heel veel herten, 3 kraanvogels, een haasje en een konijn. We doen tussendoor nog een paar boodschappen, kopen heerlijke muffins die we oppeuzelen aan het meer. S' avonds gaan we handletteren en tekenen, kachel aan.... geen last hoor van de regen!!