campie-jpkt.reismee.nl

Bijna thuis

Steeds verder komen we richting huis maar we vieren nog steeds volop vakantie hoor. Gisteren werden we wakker op onze hutje mutje stadscamping in Ystad met muzikale omlijsting van de trein die 3x per uur langskomt. Niet een camping die wij uit zouden zoeken om langer te verblijven maar prima om te slapen. We gaan vandaag het criminele pad op, we gaan in de voetsporen van Wallander. Een personage van Henning mankell, een Zweedse schrijver van oa Wallander, een misdaadserie waarvan ik fan ben. We gaan naar het toeristenbureau voor info, zoeken een flinke tijd naar een parkeerplek voor ons grote leenvriend, deze past nl niet in een parkeerplek en dan gaan we op pad. We komen op een pleintje met een rommelmarktje waar we een rondje over lopen en dan lopen we de echt schitterende oude binnenstad in. Ik snap dat ze dit als decor voor Wallander hebben gekozen. We belanden op een schitterende binnenplaats met een restaurantje en terrasjes en galeries en een antiek/vintagewinkel, helemaal mijn ding. Er staan prachtige stokrozen in allerlei kleuren met heel veel zaaddozen en ik ben zo brutaal om er een paar te plukken. Volgens Teun kan dat echt niet, dus ik moffel ze maar snel in mn tas. Het is inmiddels lunchtijd en dat willen we gaan doen in het favoriete café van Wallander dus kaart erbij en op zoek. Het is een kleine eetgelegenheid met een klein bakkerswinkeltje erbij en natuurlijk Wallanderfoto's aan de muur. Grappig hoor om op een soort filmset te zitten. We eten een heerlijk broodje en daarna een fika, want dat is wat hij hier altijd doet, koffie met een klein zoet gebakje. Ik eet een soort banketstaaf met sinaasappelsmaak, te lekker!! Na deze smakelijke onderbreking gaan we verder met onze tour door het oude centrum, lopen her en der een winkeltje in en dan zoeken we de camper weer op. 15 km hier vandaan ligt op een heuvel nog een mysterieuze stenenpartij waarvan de Zweden zelf ook niet weten wat het precies is. Het lijkt een soort Stonehenge in de vorm van een schip. Het is een grote groep stenen met een platte steen in de kring. Het lijkt ook met de stand van de zon te maken te hebben en ooit zijn er 3 skeletten gevonden. Ik hou wel van mysterieus en de rest is ook nieuwsgierig dus beklimmen we de heuvel. Het is anderhalve kilometer vanaf de parkeerplaats dus goed te doen. Eerst lopen we een stukje door een dorpje met ook al van die mooie oude huisjes en dan via een schelpenpad slingerend omhoog met af en toe een kuitenbijtend klimmetje. Het is de moeite meer dan waard want boven vinden we niet alleen de stenen maar ook een prachtig uitzicht over zee. Ik ben als eerste boven, niet omdat ik zo snel ben maar de rest is nog even via een ander paadje bij een haventje aan het kijken. Ik ga zitten boven aan een soort kruizing tussen een duin en een klif en kijk uit over zee, zonnetje op mn rug en weer voel ik me helemaal zen. Omarmd door de natuur, even alleen dat en verder niets, dat moet ik vaker opzoeken... na een poosje voegt de rest zich bij me en in de ogen van de jongens beginnen pretlichtjes te branden als ze zien dat je hier ook naar beneden kunt naar een stenenstrandje, al is het wel een beetje stijl. Teun is op zn slippers dus dat is niet zo handig dus hup uit en afdalen op sokken en Gideon rent er achteraan, onze jonge honden. Wij kijken van boven toe hoe ze een stenen man stapelen, de hoogste van het strand. We genieten met zn allen nog ff van het zonnetje en het uitzicht, maken nog wat foto's en dan is het onvermijdelijke moment aangebroken... ik moet mijn geliefde Zweden verlaten :( Dit keer doen we dat via de brug van Malmö naar Kopenhagen want ik vind dat ik wel genoeg heb gevaren en Kim en Gideon willen nog heel graag Kopenhagen zien. We gaan op zoek naar een camperplek bij de jachthaven die we zoals we wel vaker hebben niet kunnen vinden maar na wat rondvragen vinden we hem verstopt op de pier. Er is nog precies 1 plekje over voor ons dus helemaal top! Op dit soort plekjes weet je dat je altijd dicht op je buren staat maar het geeft ook altijd een gevoel van saamhorigheid en gezelligheid en 25 euro voor een nachtje is een stuk aantrekkelijker dan de 65 euro die je hier op een camping neer moet tellen voor een niet heel veel ruimere plaats ;)
En dan vandaag, de regen valt met bakken uit de lucht, we zitten 1 km van openbaar vervoer en hier moeten we op tijd weer vertrekken, hmmm.... Jacco besluit dat hij ons wel uit wil zetten op een centraal punt en dan ergens bij een supermarkt parkeert en wacht. Ik zie een dag in de regen stampen niet zo zitten en besluit ook bij de camper te blijven en ook Teun haakt af. Dus zo geschiedde het dat we Kim en Gideon af hebben gezet in het centrum en Teun het lumineuze idee had om naar een winkelcentrum te rijden met een Nike store. Klonk als een goed idee en dat was het op zich ook wel maar.... de route ging dwars door het centrum waar het verkeer heel druk was en de tomtom ons door een tunnel van 3.20 m wilde sturen maar zo hoog is ons leenhuis ook dus dat ging niet. Uiteindelijk kostte het ons ruim een uur om er te komen maar er was parkeerruimte genoeg..... Eerst maar ff een bakkie en dan vertrekken Teun en ik naar de Nike store. Teun is als een kind in de snoepwinkel en vindt een afgeprijst voetbalshirt en ik zie heel veel schoenen in Jacco's maat. We roepen Jacco erbij en jawel hij vindt een paar mooie stappers. Na anderhalfuur verlaten we de winkel met nieuwe schoenen en een voetbalshirt. Jacco is inmiddels bezig een enorme stapel pannenkoeken te bakken voor vanavond en wij bezoeken nog een designwinkel waar ze ook Kaj Bojesen verkopen. Een bekende Deense houtbewerker die houten dieren en speelgoed maakte. Kim en ik zijn al bij de eerste kennismaking met zijn werk verliefd geworden op zijn ontwerpen. Ze zijn prijzig maar prachtig afgewerkt en beweegbaar. We hebben Kim voor haar 18e verjaardag het olifantje gegeven en ik zwicht vandaag voor het konijn. Heel mooi vindt ook Kim als ik een foto stuur :) Rond 15.00 uur vertrekken we richting botanische tuin waar we Kim en Gideon op zullen pikken. Maar wat een drama om er te komen, alles staat vast in de stad. We doen er anderhalf uur over en evenzo lang om de stad weer uit te komen. Kim en Gideon hebben enthousiaste verhalen en ook wij hebben ondertussen heel Kopenhagen gezien ;) Kim heeft in de Disney winkel een kadootje voor me gekocht waarvan ze vindt dat het op mn lijf is geschreven. Het is Sven het rendier uit de film Frozen. Het is 1. een rendier 2. Uit mn favoriete film 3. Uit Scandinavië en 4. Met kerstlampjes in zn gewei. Hij is geweldig!! Die mag het hele jaar beneden staan hoor :) We rijden naar de leuke camperplek die we op de heenweg hebben ontdekt bij de mooie boerderij met het poolbiljard waar we om 20.15 uur aankomen. Pannenkoeken op tafel en eten maar.....
En dan zit de vakantie van 2018 er op... morgen rijden we naar huis en vandaag hebben we bericht gekregen dat campie is opgeladen en op transport gaat naar Nederland dus allemaal weer terug naar ons kikkerlandje. Wat hebben we weer veel gezien en meegemaakt, onze rugzakken zijn gevuld met mooie nieuwe herinneringen waar we weer een jaar op kunnen teren. Ik voel me bevoorrecht dat ik dit allemaal mee heb mogen maken.... ik ga lekker nagenieten van deze reis en de bestemming van volgend jaar is al bekend... Lapland!! We hebben er even aan gesnoven en dat rook naar meer.....

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!