Waaidag

Valentia eiland is de planning. De wind waait nog stevig als we onze plek verlaten. We gaan eerst naar de Mr Price die de mannen gister tijdens het lopen hebben ontdekt. Het is een soort Action maar dan in het kwadraat, echt mega groot. We struinen de hele winkel af en kopen wat handigheidjes. En dan op naar Valentia eiland waar je behalve met een veerpont ook met een brug kunt komen want er is echt niemand die mij met deze wind op een boot krijgt!! We komen direct al boven op een klif die uitkijkt op een baai. Hier gaan we koffiedrinken. De wind beukt tegen Campie en beneden slaan de golven stuk op de rotsen. Er vaart een klein motorbootje in de baai waar de golven al best hoog zijn. Hij stuitert op en neer en tuimelt van links naar rechts. Hij vaart richting volle zee, joh ben je levensmoe of zo? Af en toe verdwijnt hij tussen de golven en komt dan weer boven. Ik word al zeeziek als ik er naar kijk. Bij de volle zee wordt het ze schijnbaar toch te gortig want ze draaien om en komen terug... mafkezen. Er staan 3 chinese mannen een roofvogel te filmen en af en toe stopt er een auto om foto's te maken. Wij rijden verder langs de prachtige ruige kust met inhammen en kliffen, we zitten nu aan de andere kant van de bergen en hier is nauwelijks wind. We gaan er uit om een of andere oervoetstap van een dinosaurusachtige te bekijken, blij dat we hem niet meer tegen kunnen komen hoor. De weg gaat verder langs de oceaan, over weggetjes waar aan de zijkant palmbomen groeien en komen uit bij een oud kerkhofje met dito kerk. Verderop is weer een prachtige view over de oceaan. Jacco en Kim gaan foto's maken. Dan komt de eigenaar van een huis net thuis met de auto. Hij roept en zegt, loop maar door hoor de tuin in dan kun je mooie foto's maken. Nou das nog ns lief zeg!! Uiteindelijk komen we uit in een klein dorpje waar de veerboot vertrekt, die wij natuurlijk niet nemen want het waait nog steeds moker hard om met Teun te spreken. We parkeren de camper en maken lunch en kijken naar de bedrijvigheid bij het haventje. Er is een groepje tieners die duikles krijgen en een pier waar het water rond kolkt. Raad eens wie daar op willen staan? Alle mannetjes uit de camper. Kim maakt foto's en ik blijf gewoon ver uit de buurt. 1 x in je leven bijna verdrinken is al 1x te veel dus ik heb ontzag voor de zee en blijf altijd op veilige afstand. Wij rijden langs de andere kant van het eiland terug naar de brug. Een rondje Tessel maar dan anders. Hier zijn meer huizen en landbouw en veeteeld maar zeker ook mooi om te zien. We rijden de brug over en een rondje door Portmangee, een kleurig dorpje... daar pakken we de Skelligroute op, een lus aan de ring of Kerry, we komen langs de kliffs of Kerry waar we even gaan kijken, heel mooi. We rijden meer het binnenland in waar een kasteelruïne staat die prachtig is begroeid dus weer even kijken natuurlijk en verderop is nog een ronde kasteelruïne die we natuurlijk ook bezoeken. Mn broertje vraagt zich af waarom we zooo langzaam zijn, nou daarom dus, wij proeven, ruiken, voelen, horen en bekijken alles nauwkeurig (haha). Dan gaan we eindelijk naar Sneem. Er is een mooie camperplek aan een watertje, we moeten betalen bij de kroeg verderop en hebben alle faciliteiten voor Campie, super de luxe. We komen aangereden en er is een winkeltje waar een maffe kleurrijke lamp buiten staat en een okerkleurige parasol met balletjes. Ik koor hoor ik van achteren, dat is een echt mama winkeltje. Nou zekers, het trekt me aan als een magneet. Het heet the green chair en ze verkopen er allerlei gekkigheidjes van speelgoed tot woonaccessoires. Er zit een ateliertje achter waar de eigenaresse zelf spulletjes maakt en haar man zit achter de kassa. De poes ligt te slapen op de toonbank en ze heet Nellie zegt de man. We vinden houten keukenspulletjes op het formaat van het muizenhuis, die gaan mee naar Holland. We rekenen af, krijgen nog folders en tips van de man en aaien Nellie die rustig door slaapt. Ze hebben Nellie gevonden en sindsdien woont ze bij hen. We zeggen de man gedag en bedanken hem en lopen terug naar Campie. Wat een leuke man en wat een leuke winkel en wat een leuke lamp en wat een leuke camperplek en wat een leuk dorpje.....