campie-jpkt.reismee.nl

Tour Dublin

Vroeg uit de veren, we gaan naar Dublin. Kwart over negen stappen we in de hop on bus die ons naar het centrum brengt. Daar wordt onze kaart ingeruild voor een bonnetje waarmee we the big bus de hele dag mogen gebruiken. We stappen over en doen eerst een ronde sightseeing. We stappen uit bij de bibliotheek want die schijnt betoverend te zijn. Hij ligt bij de universiteit met ook een hele mooie tuin erachter. Het is er bizar druk. Mensen mogen per groepje naar binnen. Wij bestellen online kaarten, dan kun je zo doorlopen. Eerst kom je langs de book of Kells een middeleeuws boek in latijn geschreven en met simplistische tekeningen. Indrukwekkend om te zien en te beseffen dat wij daar nu gewoon in kunnen lezen. Nou ja, mijn latijn is niet zo best hoor maar ik herken Lazarus en ulcerus dat zal waarschijnlijk iets met zweren te maken hebben. De bladzijden zijn dik en leerachtig en de gebruikte kleuren beperkt. Voornamelijk blauw, geel, oranje en bruin. Je wordt langs een soort tentoonstelling geleid en dan...... stap je de enorm lange en hoge bibliotheek in die super strak is ingedeeld, de boeken tot aan het plafond. Allemaal van die mooie oude boeken, sluit me hier alsjeblieft een week op, fan-tas-tisch!!! Langs de kant staan borstbeelden van filosofen en schrijvers. Ik herken Socrates, Boyle, Bacon, Locke, Freud. Kim komt naar me toe: ken je ze nog mam? Zekers, ik heb ze allemaal overhoord voor filosofie destijds, wanneer ze leefden en wat hun denkbeelden waren. Ik mis wel een heel belangrijke in het rijtje: Spinoza, waarschijnlijk omdat hij niet zo geliefd was, een recalcitrant man die tegen de denkbeelden van de Katholieke kerk in ging met zijn uitspraak: God is de natuur. Ik denk dat het allemaal niet zo veel uit maakt. Er is iets en de een noemt het God, de ander Allah, de volgende natuurkracht... we bedoelen allemaal hetzelfde. Het gaat er om dat je goed leeft en er bent voor anderen en een beetje buiten de gebaande paden treden daar ben ik wel van hoor. Laat iedereen in zijn waarde en zijn zoals hij wil zijn. Zwart, blank, geel, homo, travestiet, transgender, Katholiek, hervormd, moslim wat maakt het uit. We zijn allemaal mens en moeten het met elkaar doen. En wat voor jou goed voelt hoeft voor mij niet goed te voelen maar dat zegt niets over verkeerd of goed alleen maar over anders. En anders zijn we allemaal dat maakt het nu juist zo leuk. Luister maar oordeel niet. Verrijk je geest door je te verdiepen in andere culturen in plaats van af te keuren. Denk niet in hokjes maar geef je geest vrijheid, dat is pas rijkdom....
Tot zover de les filosofie voor vandaag. Kortom, de bieb van Dublin is waanzinnig!!! Na de bieb gaan we naar de Temple bar, de bekendste pub van Ierland, er is zelfs een hele Temple bar wijk. De rest wil lopen naar het centrum maar ik wil nog wel wat meer cultuur. De H en M hebben we thuis ook. Dus stap ik in mn uppie op de bus bij nr 8 en ga mee tot het begin, een heel rondje bijna nog. En ik heb mazzel, ipv het saaie bandje hebben we een reisleidster, een jonge roodharige Ierse dame met veel humor. Ze heeft kunstgeschiedenis gestudeerd maar is ook geïntereseerd in historie en dat levert hele mooie verhalen en weetjes op. We krijgen ook nog een cursus Iers voor beginners. Zo gaan Ieren niet naar het toilet maar naar de jaks en als je proost zegt zeg je slainthe wat je uitspreekt als slantja. We komen weer langs de Guinnes wijk, we wisten al van het bandje dat de vrouw 21 kinderen had gebaard maar zij weet te vertellen dat er daarvan maar 10 ook werkelijk zijn blijven leven en dat de vrouw 16 jaar van haar leven zwanger is geweest. Op de bovenste verdieping van het Guiness gebouw heb je een 360 graden uitzicht alsof je rondjes draait maar zo zegt ze, je kunt ook gewoon 5 halve liters drinken, dat geeft hetzelfde effect, dan voelt het ook of je rondjes draait.... Bij het gebouw van justitie staat een tekst in het Iers en in het Engels. Dat was me het eerste rondje al opgevallen maar zij vertelt waarom. Alle documenten moeten hier in het Iers en Engels worden gemaakt en ook beiden worden ondertekend. Iers is de officiële taal maar drie kwart van de Ieren gebruikt Engels als voertaal. Daarom alles in twee talen. We rijden langs het hotel van Bono van U2 en de gids vraagt of wij het verschil weten tussen Bono en God. Er valt een gepaste stilte en dan zegt ze: God denkt niet dat hij Bono is.... ik keur m goed (haha) ook vraagt ze hoeveel bonen er maximaal in de Ierse bonensoep mogen. Uhhhhh... het zijn er 239 want vanaf 240 ga je scheten laten... hahaha... schetenmopjes keur ik altijd goed. We rijden verder en ze zegt dat de volgende stop bij Nancy hands is en dat je daar op vertoon van ons busbonnetje gratis Guinnes kunt krijgen. Het is wel een lullige halve pint wat een Ier direct in het gezicht van de barvrouw zou gooien want een Ier drinkt alleen hele pinten maar hé het is wel gratis proeven dus... wil iemand er hier uit? Er staat een man op en terwijl hij de trap afloopt zegt ze op zangerige toon: nu weten we allemaal wat je gaat doeoen.... nou zo'n sfeer dus, helemaal leuk. Ze vraagt of er nog iemand uit moet bij nr.1. Ja ik. Daar stoppen we niet, nou das lekker dan want daar staat de rest op mij te wachten. Maar stelt ze me gerust, we gooien je er bij 25 wel uit, dat is vlakbij 1. Helemaal goed, ik stap uit bij 25 en bel Jacco dat ik niet bij 1 kom. Ik verbaas me eerst even over een oude man die aan het hardlopen is achter zijn rollator. Sportbroek aan en gaan. Tja waarom ook niet. Ik stuur mn locatie, die de telefoon niet wil verzenden dus na wat gezoek en uiteindelijk bellen wat zie jij? Ik zie dat, vinden we elkaar. We zoeken een plekje om te eten en belanden in een hipstertent zoals Teun het noemt. Nou ja ben ik ook nog eens hip. Jacco en Gideon eten piri piri (niet ons piri piri egeltje hoor Gianna, gewoon kip), Teun en ik een clubsandwich waar je half Dublin mee kunt voeren, zo veel en Kim een burger. Met huisgemaakte frietjes, erg lekker hoor dat hipster eten. Buiten is een kunstenaar bezig religieuze iconen op een groot stuk plastic te schilderen dat hij op de straat heeft vastgeplakt. Echt niet normaal hoe mooi en gedetailleerd. Even verderop komt een bus aan en wordt eten uitgedeeld aan daklozen, fijn dat dat gebeurt. Na het eten gaan we op zoek naar buslijn 69. De hop on bus ging om 16.30 uur weer naar de camping maar dat vonden wij te vroeg maar de camping gaf al aan dat je met lijn 69 tot 23.15 uur terug kunt maar dat je dan wel 3.30 euro gepast moet hebben voor in de bataalautomaat dus dat hebben we allemaal gepast. Camac Valley, onze camping staat niet op de stops van het bordje bij lijn 69. Een aardige jongeman heeft er nog nooit van gehoord maar zoekt op zn telefoon en het zou de goeie route moeten zijn. Hij gaat om 21.02 uur en het is nu 20.15 uur. Dus dat wordt ff wachten. De winkels gaan dicht en de winkels die in deze straat nog open zijn hebben een bewaker bij de deur, geeft een veilig gevoel toch? Maar goed de daklozen en junks hebben net eten gehad dus ze zullen ons vast niet opeten. Ik ga op een mega smal bankje in het bushokje zitten. Daklozen preventie dan kunnen ze er niet op slapen. Nou, ik weet heus wel dat ik dikke billen heb hoor maar die skelettige uitsteeksels van Teun passen er mooi ook niet op. Als de bus er aan komt sta ik met een stijve slapende kont op en we lopen de bus in. Nog even check, check, dubbel check bij de buschauffeur en jawel, t is de goeie hoor. 45 minuten door de stad en woonwijken, een sightseeingtour op zich en het zit heerlijk met je bips op n hele stoel, raampie open, opoe komt bij hoor... hij geeft geen Camac valley aan maar we herkennen de weg, wij vallen niet te misleiden. De halte is pal naast de camping, echt luxe hoor. We strompelen naar campie en ploffen neer, even nakletsen, wat weer een geslaagde dag met de bieb met stip op nr 1...

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!