proefdraaien in de meivakantie

zaterdag 07 mei 2011 vertrekken we voor onze eerste proefvakantie met campie, eerst langs de ikea voor nog wat pannen en paraplu's en dan naar de Waalsdorper vlakte. De kids waren erg onder de indruk van de dodenherdenking op tv en Teun wilde heel graag kijken bij het monument. Het was heel indrukwekkend en niet te bevatten wat daar allemaal is gebeurd. Toen we bij het monument stonden kwam er een auto aangescheurd en er sprongen drie mensen uit, we dachten in eerste instantie dat ze iets kwijt waren maar het bleken mensen van de organisatie te zijn die foto's hadden gekregen van een afbeelding van de Nederlandse vlag met daarop: voor het vaderland Anton Musert die was geplaatst tussen de kransen. Iemand had inmiddels het papier weggehaald en onder een bankje verstopt, gelukkig! Helaas een bevestiging dat er mensen zijn die de boodschap nog steeds niet hebben begrepen. Bij de parkeerplaats waren duizenden rupsen actief en hadden de bomen versierd met witte spinsels, het leek wel kerst.

Ons eerste adres is in Brabant in Den Hout op een camping van Staatsbosbeheer, het is een super mooi plekje midden in het bos met prima faciliteiten, het is 33 graden dus de eerste test is een warmtetest en die slaagt prima, ramen wijd open, horretjes omhoog en geen probleem. Ook doorlopen we hier de muggentest, als je een van je ledematen buiten de deur steekt zitten er direct 4 muggen op die ook onmiddelijk prikken,en die verloopt minder goed, Jacco's enkel zwelt tot olifantenformaat en ook Kim en ik zijn flink de pineut, Teun heeft niets!? Daar moeten we dus nog even over brainstormen want Lapland is ook zeer muggenrijk...

Zondag gaan we mee met een fluisterbootje door de Biesbosch en wandelen we met een gids door het gebied, het is een prachtige tocht en we hebben een zeer enthousiaste gids die de kinderen leert om rietfluitjes te maken en ze in een potloep van alles laat verzamelen. Aan boord vertelt ze nog van alles over de bevers die ook in dit gebied leven en komt er een bevervacht en staart langs.

Maandag verhuizen we naar Drie vlakbij Ermelo, ook weer een camping van Staatsbosbeheer, hier is het helemaal super rustig en we worden verwelkomt door een orkest van vogelgezang, echt prachtig.... we zitten midden in het Speulderbos, een van de oerbossen die we in Nederland nog hebben en het is er werkelijk prachtig, een kunstenaar heeft zich uitgeleefd op een aantal dode bomen en er mooie insecten van gemaakt ( zie foto's ). s'Nachts krijgen we weer een nieuwe test, hevige onweer en hagel en regen, we halen de kinderen uit de alkloof maar even een etage lager bij ons en halen de stroom van de camper af en het is waar hoor, in de natuur beleef je alles intenser, ook een onweersbui, het is zo wie zo al pikkedonker in het bos en dan die bliksem boven je dakraam.... brrr

Dinsdag fietsen we een dagje door het bos en bezoeken we de schaapskooi waar ze nog op de ouderwetse manier schapen knippen.

Woensdag bezoeken we het Ecodrome in Zwolle, wat erg leerzaam is, over de evolutietheorie van Darwin en allerlei natuurwetenswaardigheden en proeven. Daarna doen we boodschappen in Staphorst waar oudere dames zijn die echt nog in de klederdracht lopen, we brengen de nacht door in Punthorst op wederom een staatsbosbeheer camping, deze is echter niet zo rustig als de anderen dus de volgende dag vertrekken we via Orvelte waar we lekker ronddolennaar Borger vlakbij het Boomkroonpad en daar is het weer schitterend, alleen de douches laten wat te wensen over, alles is besparend en milieuvriendelijk bij staatsbosbeheer en dat is prima hoor, daar zijn we helemaal voor maar moesten we op het eerste adres nog in ons blote gat uit het douchehokje om op de sensor op de mat de trappen om het licht weer aan te krijgen voor 5 minuten, hier was het licht gewoon stuk dus dat werd douchen bij zaklamplicht en dat is nu wat kamperen zo leuk maakt.....

Vrijdag gaan we naar het hunnebedcentrum en lopen we de route van Oek, Oek is een zoon van Hunnebedbouwers en via een boekje met opdrachten laat hij ons beleven hoe het leven in zijn tijd was, het is een prachtige route van 6 km langs volkstuinen, dwars door de akkers en het bos, het is 20 graden met een zonnetje dus beter kunnen we het niet treffen, een heerlijke dag.....

Zaterdag is het tijd om naar huis te gaan en dat vinden we allemaal erg jammer, we hebben de smaak goed te pakken, alles werkt prima, we slapen heerlijk en wat voor weer het ook is in en om campie is het prima toeven. We gaan eerst nog naar het Boomkroonpad en lopen de Simon Specht route door het bos met wederom hele leuke opdrachten en dan is het echt tijd om huiswaarts te keren.

Hadden we ooit twijfels of een camper iets voor ons zou zijn dan zijn die nu verdwenen als sneeuw voor de zon want wat is dit prachtig, wat een vrijheid en wat een rijkdom en ook de kids vinden het fantastisch en vermaken zich prima, we kunnen niet wachten tot scandinavie....