wieringen in zweden

we zijn gisteren om 21.30 uur aangekomen op rada strand bij de familie van der werf, dus het is hier een beetje wieringen in zweden, de weg hier naar toe verliep niet geheel zonder hobbels maar we zijn er en hebben vandaag een pleisterdag ingelast om alles even bij te werken. donderdagavond om 23.00 uur kwamen we aan bij de eerste camperplek, alleen een klein probleempje er was geen camperplek, niet op coordinaten en na een uur zoeken ook niet op adres dus wat nu? we waren behoorlijk moe, jacco had een bordje van een camping gezien dus wij daar naar op zoek, valt niet mee zonder straatverlichting maar we vonden hem, eenmaal bij de camping was het hek gesloten, best logisch natuurlijk om 00.30, jacco had nog even het idee om aan te bellen met het bijbehorende belletje maar ik vond dat je dat niet kunt maken dus hebben we campie maar gewoon langs de kant van het smalle toegangsweggetje gezet en de wekker op 06.00 uur. gelijk met ons vertrok er ook een camper van het terrein dus we hadden toch weg gemoeten omdat passeren niet mogelijk was daar.

in duitsland belandden we in de file en ontdekte jacco dat de rem die dinsdag was gerepareerd nog niet helemaal goed was, hij remde sponzig als je hem langer intrapte dus wij de garage gebeld, hoofdremcilinder,kwaad kan het niet echt, hij houdt het waarschijnlijk wel vol maar als je gelegenheid hebt moet je hem vervangen. voor de zekerheid zijn we nog langs een duitse garage gegaan met een meneer die heel moeilijk keek, in mijn beste duits uitgelegd dat de bremsen het in de stau niet zo goed doen, hij heeft gekeken en kwam met dezelfde diagnose en advies als garage glas. we rijden inmiddels gezellig in de regen en harde wind en hebben gelukkig geen file meer en de rem doet het dus prima en zegt jacco:'we hebben ook nog een handrem', ja en mijn grote onderbroek die we nog uit kunnen gooien als parachute......!

als we bij de mac komen, die hebben we opgezocht omdat je daar internet hebt, zoekt jacco zijn onderdelen leverancier op en belt of hij een hoofdremcilinder heeft, tuurlijk heeft ie die, we betalen hem via internet en hij doet hem vrijdagmiddag nog op de post naar jarvsand, daar komen we donderdag aan dus dat moet de post toch redden en anders kunnen we eerst de wildernisroute nog rijden en dan daar terug keren, bovendien is de eigenaar nederlands dus dat communiceert makkelijk, jacco kan het waarschijnlijk wel zelf maken maar als we wel een garage nodig hebben is een tolk en iemand die de omgeving kent wel handig.....

we nemen de boot van puttgarden naar rodby en het is echt hondenweer, storm en harde regen, als je buiten staat en dat doe ik natuurlijk ook al regent het want ik moet de horizon zien, dan zie jede reling van de boot twee meter zakken en vervolgens weer terug komen, drie kwartier duurt de vaart....

het is direct duidelijk dat kim en ik in aanmerking komen voor een reispilletje tijdens de walvissafari want we voelen ons straalbezopen...

verder gaat de reis door denemarken waar direct de rust en de ruimte weer opvalt, heerlijk! en door gaat de regen en de storm.... we komen bij een brug en op de weg er naar toe knipperen de waarschuwingsborden dat wegens de storm caravans en lege vrachtwagens er niet over mogen, we zijn geen van beiden dus rijden we erover, we hebben tenslotte heel veel boodschappen en mij als ballast maar het waait echt giga mega met flinke windstoten dus we zijn blij als we aan de overkant zijn.....

langzaam maar zeker knapt het weer op en komen we bij de overtocht helsingor-helsingborg, die hadden we zelf niet verzonnen hoor maar het is schijnbaar de korste route op de tomtom en gezien de harde wind vinden we het niet zo erg dat we de brug kopenhagen-malmo missen, we kijken op de terugweg wel.... we varen 20 minuten en het is echt schitterend weer, opeens staan we in de zon met 25 graden.

we rijden de boot af zweden in, prachtig is het hier, bos en hele grote heldere meren, we hebben besloten ipv de camperplek een camping te nemen en belanden in almhult, het is wel een hutje mutje camping maar dat maak ons voor deze ene keer even niet uit, we willen gewoon slapen...... vooral kim, die is zo moe van de afgelopen weken dat ze bijna anderhalve dag achter elkaar tukt, we hebben ons bed laten liggen zodat ze niet zo vroeg op hoeven en daar maakt ze dankbaar gebruik van....

zaterdag rijden we eerst naar vimmerby want daar moet de elandenranch zitten maar die is wederom niet te vinden, nergens aangegeven, een behulpzame zweedse meneer heeft er nog nooit van gehoord, het lijkt wel frankrijk hier, maar we geven natuurlijk niet zomaar op dus op naar het touristburo en jawel daar hebben ze van virum algpark gehoord, het ligt bij het plaatsje tona 30 km verderop, dat is een half uur rijden hier, en dan behind the church kunnen we bordjes vinden, alleen kunnen we in tona geen church vinden maar we hebben een plattegrondje en rijden verder naar de volgende plaats en wat vinden we daar onderweg, nog een tona, tona k in dit geval, schijnbaar is dat zweeds want we hebben het al met meerdere plaatsjes gezien, en die heeft wel een church en behind is ook een bordje, een klein los bordje maar wel een bordje met virum algpark erop en verderop staat het zelfs op de verkeersborden, nog zes km door de busch en dan zijn we er....

als we er aankomen is het mega druk, die anderen kunnen het schijnbaar wel allemaal vinden, we boeken de safari met het legertreintje en het is echt fantastisch, er zijn 7 tamme elanden, twee stieren, drie koeien en twee jongen, we krijgen takjes en worden tussen de elanden gezet, we mogen alles doen behalve uitstappen, de elanden weten natuurlijk dat er wat te halen valt en komen er snel bij, wat een grote dieren joh, ongegeneerd besnuffelen ze iedereen op zoek naar lekkers, de eigenaar gooit nog wat appel en aardappel bij iedereen op schoot en ook daar komen ze gretig op af, jacco krijgt een kopstoot van harald, de grootste van het stel maar voor mij is ie aardiger, ik krijg een lekkere natte elandenkus op mijn voorhoofd, we aaien ze allemaal en ook hun gewei is zacht, helemaal begroeid met vacht, het was een hele leuke ervaring die we niet hadden willen missen....

als we op weg zijn naar ons slaapplek, je raad het al, niet te vinden, de coordinaten geven 2 uur noordelijker aan en een straatnaam is er niet dus wat nu, het is 17.00 uur dus we kunnen nog naar rada rijden, het is wel een eind nog maar dan hoeven we daarna niets meer, jacco belt naar peter of het een probleem is als we laat aankomen, geen probleem dus daar gaan we weer, en nu zitten we hier dus, we hebben net heerlijke verse nassi gegeten, de specialiteit van het huis vandaag,de camper is weer schoon en opgeruimd, wij zijn weer schoon en opgeruimd dus morgen kunnen we weer verder, we hebben wel besloten om de afstanden kleiner te maken omdat het hier te mooi is om zomaar door te crossen en dat houdt in dat we een stuk moeten laten schieten, het wordt mijn stuk door fins lapland maar dat kunnen we altijd nog een ander jaar doen, we zijn hier niet alleen om uit het autoraampje te kijken maar we willen ook ruiken, voelen en proeven......

want er is hier veel, vooral ruimte en rust en prachtige natuur en heel veel wild en aardige mensen die je gewoon voor laten in het verkeer ipv je af te snijden en een middelvinger op te steken en zelfs wieringers......

we hebben inmiddels 1344 km gereden en morgen gaat de reis naar nusnas naar de dalarnapaardjesfabriek en dan naar johannisholm met alweer nederlandse eigenaars..... ( als we het kunnen vinden natuurlijk)