wildernisroute

28 juli 2011

we hebben nog steeds geen internetbereik, we zitten aan de wildernisroute op camping jarvsand waar ons pakketje inmiddels is aangekomen dus morgen hebben we een rustdag om de remcilinder te maken en de huishoudelijke klussen weer bij te werken. ik maak het verhaal alvast in words zodat we het bij het eerste streepje internet erop kunnen zetten...

maandag zijn we vertrokken van rada strand en hebben we in nusnas de dalarnapaardjesfabriek bezocht, we verwachtten als hollanders een megafabriek waar de paardjes van de lopende band zouden komen maar zo werkt dat hier in zweden niet, de hele fabriek was niet veel meer dan een grote garage maar daarom niet minder de moeite waard. De vormen werden eerst gestempeld op houten klossen, daarna met de machine uitgezaagd, dan met de hand in vorm gesneden, daarna naar een kamertje waar ze de basiskleur krijgen, vervolgens worden met de hand de druipers er af gesneden en dan gaan ze naar het atellier waar ze met de hand worden beschildert. Er zijn niet alleen paardjes maar ook kippen, varkens, kandelaars, etc. er is ook een klein museumpje bij waar de kinderen zelf paardjes mogen beschilderen ( ook grote kinderen ) en natuurlijk een butik waar we een bezoekje aan brengen....

we zetten de tomtom op jarvsand en rijden tot we er genoeg van hebben en zoeken een camping, een handgeschreven bord met camping 1 km trekt onze aandacht en we volgen het spoor en komen uit op een prachtige camping aan een meer, klein en met weinig faciliteiten dus precies geschikt voor ons, we slapen de volgende ochtend lekker uit, genieten nog even van het uitzicht en gaan verder op onze missie, we rijden de hele dag wat hier niet bepaald een straf is want de natuur is prachtig en tuffen door tot jarvsand en de volgende ochtend gaan we zoals gepland de wildernisroute rijden om over twee dagen, vandaag dus, terug te keren...

de wildernisroute is fantastisch, we lunchen aan een meertje waar een houten hokje staat met tuinmeubulair wat door iedereen gebruikt mag worden als je het maar netjes achter laat, er is een vuurplaats bij en het is niet te geloven maar alles staat er nog en is gewoon nog heel! we komen langs een prachtige trapwaterval en bezoeken het samidorp fatmomakke wat heel indrukwekkend is met samistuga ( huisjes ) en samikotta ( houten tipi's ) en een heel mooi kerkje, de bergsami kwamen hier met regelmaat bijeen om naar de kerk te gaan en bivakeerden dan in de stuga en kotta, er is alleen een piepklein minpuntje en dat zijn de muggen, dat wisten we natuurlijk maar het is net zo'n donald duck film waar de bijen in een zwerm achter hem aan zitten maar dan met muggen en mensen dus de voeten zwellen weer op tot olifantformaat en vooral de gemene zwarte muggen laten lelijke brandende plekken achter maar goed dat is peanuts vergeleken met het moois wat je er voor terug krijgt dus we krabbelen wel even....dan gaat de reis verder naar stekenjokk voor de nacht. wat we daar aantreffen is met geen pen te beschrijven en elk woord wat ik erover zeg doet er te kort aan maar ik ga het toch proberen, het is er zo stil dat je je eigen longblaasjes hoort ruizen, je hebt uitzicht op bergen met nog restjes sneeuw en van een schoonheid die echt surrealistisch is, je vindt er stenen met goud en zilverglans en stenen zo wit als bergkristal en de ruimte, de onmetelijke ruimte, de ongeschonden natuur, niet door mensen aangetast, dat vind je bij ons gewoon helemaal nergens, we kunnen dan ook alleen maar stil zijn en ons heel erg klein voelen...

het wordt hier ook niet of nauwelijks donker, om 23.00 uur gaan we slapen maar je kunt nog gewoon zonder licht de krant lezen, dat is heel gek en als je om 4 uur wakker wordt is het nog net zo licht, heel bijzonder....

vandaag rijden we naar stora blasjon waar een elandparkje zit waar je een rondleiding kunt doen, we komen daar nederlanders tegen die hun huis hebben verkocht en in een grote camper rondtrekken, nu in zweden en ze gaan overwinteren in zuid italie en de kat reist gewoon mee....

het is een hele leuke en ook leerzame rondleiding en als toetje mogen we hilda (mama- eland), herman (baby-eland), herbert (papa-eland) en hedde (zusje- eland) knuffelen en voeren, helemaal leuk... we hebben nog een praatje met de eigenaresse die ons verteld dat we heel erg boffen omdat het hier zelden zo warm is, het is vandaag nl. ook weer 27 graden en volop zon.... en over de werkgelegenheid hier, de zweden die hier wonen zijn als het ware de polen van nederland, ze werken in noorwegen omdat daar meer werk is en je er beter betaald krijgt en wonen hier omdat het hier allemaal veel goedkoper is dan in noorwegen, de mannen gaan naar noorwegen en de vrouwen doen hier het lokale seizoenswerk zoals rondleidingen, huisvlijt en streekprodukten, om de paar honderd meter staat een bordje loppis wat rommelmarkt betekent, iedereen heeft zijn eigen winkeltje....

we doen nog even boodschappen en tanken in gaddede waar volgens de gids een hele grote supermarkt zit, heel groot is hier zoiets als arie strooper op westerland of ben elfring in slootdorp maar we vinden wat we nodig hebben hoor, brood, dat koop je hier per kilo, hele grote broden dus maar wel erg lekker en lang houdbaar, alles zit hier in megaverpakkingen maar de mensen slaan hier dan ook altijd groot in vanwege de grote afstanden die je moet afleggen....

morgen zoals gezegd dus een pleisterdag en dan weer twee dagen door stomen naar boven waar het nog mooier schijnt te zijn, we kunnen het ons haast niet voorstellen maar gaan het onderzoeken....

zonnige groetjes voor jullie allemaal