senja

maandagochtend zijn we vertrokken vanaf de noordkaap die nog steeds zonovergoten en helder was en naar gjesvaer gereden om te kijken voor de vogelsafari, de weg er naar toe is uitgestorven, heel af en toe een auto en verder alleen maar rendieren, het blijft leuk....

we kunnen om 12.45 uur mee met de safari en zo vertelt de noorse meneer: hij is s'morgens al een keer uitgevaren en er zijn zeehonden, dat is het enige nederlandse woord dat hij kent....

jacco haalt de winterjassen tevoorschijn en we trekken sokken en lange broek aan want op het water is het koud en aan boord hebben ze ook nog warmtepakken..... nou niet nodig hoor, we zitten lekker in ons t- shirt en kim zelfs in haar hemd....heerlijk!

het is een prachtige tocht van anderhalf uur langs rotsen vol met vogels: jan van genten, drieteen meeuwen, kaapfeugels (aalsgolvers), papagaaiduikers en zeearenden met jongen, je komt ogen en oren te kort en.... en inderdaad we zien zeehonden.

daarna beginnen we weer aan onze zoektocht naar een camping en geloof me dat is hier in het hoge noorden niet zo makkelijk, ze zijn niet zo dik gezaaid en vaak erg armoedig en vies, we kijken eerst in regveg bij de baai van de bruinvissen maar daar is het uitgestorven, het is wel een heel mooi plekje dus we drinken er even een bakje koffie, onze buren van de noordkaap, mensen uit abcoude die een camper hebben gehuurd in winkel, echt een enorm bakbeest komen ook even kijken of het wat is maar delen onze mening en gaan ook door....

de volgende camping is er een bij een tankstation en ziet er ook armzalig uit, een leuke bijkomstigheid is wel dat er een rendier woont en we maken dan ook nog wat foto, s maar we willen vandaag een douche omdat we al twee nachten wild hebben gestaan dus ondanks dat het half 7 is rijden we door naar alta waar ik een adres van een leuke camping heb, we belanden op een opengehaalde weg met los grind die opnieuw geasfalteerd moet worden en stuiten dan op een bordje 8% afdaling en dat lijkt ons niet zo'n goed idee aangezien we de volgende dag ook weer omhoog moeten, jacco loopt nog even om de bocht maar besluit dat we dit niet gaan doen, nou op naar de volgende dan maar en die vinden we snel, in de stad dat wel maar het is half negen en we willen wel wat ondertussen, het is een mooie receptie met winkel en druk bezocht dus het lijkt wel wat, jacco checkt in en komt terug met een rekening van omgerekend 40 euro....pardon, blijkt dat de douches voor in totaal 15 minuten al 12,50 kosten nou dat zullen dan wel luxe zijn maar nee hoor het zijn vieze oude aggenebbes dingen waar je je kleren amper durft uit te trekken maar goed na afloop zijn we toch frisser dan ervoor en de volgende ochtend vertrekken we weer, we hebben wel geleerd ondertussen dat hoe mooier de receptie hoe beroerder de camping......

de volgende morgen gaan we naar het alta museum waar ze rotstekeningen van 2000 tot 6000 jaar oud hebben, helemaal teuns ding, we hebben weer heerlijk weer 21 graden en zon en wandelen door het park een route van 3 km langs alle rotstekeningen die ze hebben blootgelegd want waarschijnlijk zijn er nog veel meer, we hebben een boekje met uitleg in het nederlands gekregen en dat maakt het extra leuk, je weet nu precies wat de tekeningen uit moeten beelden, de route duurt zo'n anderhalf uur maar kim en teun lezen om beurten de hele beschrijving bij elke rots dus als we bij de camper komen is het tot onze schrik alweer half drie, we hebben dan wel vakantie maar we moeten nog lunchen en weer die jacht naar de camping, het liefst een met internet zodat we de volgende camping alvast kunnen opzoeken....

we zetten de tomtom op sto waar we uiteindelijk willen belanden voor de walvissafari en volgen de E6, de A7 van noorwegen en die is echt schitterend, berg op berg af en uitzicht op fjorden en prachtige vergezichten en elke camping die we tegen komen, en dat zijn er niet heel veel onderwerpen we aan een kritische blik, uiteindelijk vinden we er een vlak aan de E6 met een hele kleine receptie en dat zegt kim is een goed teken hoor dan zal de camping wel mooi zijn en dat is ie ook en hij heeft ook nog internet.....

we staan aan het water met een prachtig uitzicht en een duitse buurman die een fanatiek visser is gezien het wapentuig dat hij mee heeft, hij denkt ook alleen maar in vis want als jacco buiten de kip aan het braden is komt hij vragen of het zelf gevangen is.......

we komen ook een groninger tegen die op de ligfiets onderweg is naar de noordkaap, hij is pas 19 dagen onderweg dus hij fietst flink door, hij trapt zo'n 50 a 60 km per uur en bergaf haalt hij de 85 km, hij heeft alles wat hij nodig heeft in z'n fiets verstopt, een hele onderneming hoor, hij rijdt tegenovergesteld aan ons door noorwegen omhoog en door zweden naar beneden en als we hem vertellen dat we onderweg zijn naar de lofoten vertelt hij dat we dan echt via het eiland senja moeten gaan omdat dat ook schitterend is en aangezien we hier nu toch zijn en tijd genoeg hebben...... dus zo komt het dat wij nu dus op een camping op senja zitten en het klopt, het is hier prachtig, we staan vrij hoog en hebben uitzicht op het water en het is droog, vandaag onderweg was het wat buiig maar we kunnen nu weer buiten eten, we hadden deze camping gisteren op internet opgezocht maar er was niet meer bekend dan dat het in het plaatsje silsand moest zijn maar dat leek ons toch wel te vinden, hm hm, niet dus... geen bord te bekennen dus wij het visier maar weer op een verdere camping gezet tot we onderweg een bord tegen komen van de senja camping, een afgeplakt bord, dat wel en dat betekent hier doorgaans dat het dan gesloten is maar we gaan toch kijken, we rijden 7 km over een onverharde weg en komen dan bij de camping die gelukkig toch open is, ja zegt de mevrouw van de receptie dat afplakken is nog van het voorjaar toen we dicht waren maar we hebbende verkeerde tape gebruikt en nu wil het er niet meer af, ja logisch.....

we hebben ook nog internet en een wasmachine en wasdrogen dus wat willen we nog meer, helemaal goed!

morgen gaan we naar senjatrollet een park van een trollofiel die is doorgeslagen in z'n hobby en vervolgens over met de boot naar andenes op de vesteralen en dan overmorgen door naar sto voor de walvissafari, ik voel mijn maag al draaien......