vesteralen en lofoten

05 augustus

ken je het verhaal van de wieringers die op walvissafari gingen?

ze gingen niet.......

gisteren zijn we vertrokken vanaf de senja camping, eerst zijn we naar senjatrollet geweest, een trollenparkje, op bezoek bij familie en vrienden.... we missen jullie toch wel een beetje allemaal..... daar troffen we een ouder echtpaar dat voor campingwijzer de campings ging testen en we kregen van hen een campingboek van europa en nog wat leuke tips voor onderweg, het was een piepklein parkje met allemaal trollen gemaakt door iemand die er zelf ook een beetje uitzag als trol maar wel heel grappig en een leuke onderbreking.

daarna zijn we over gevaren van gryllefjord naar andenes, een tocht van 1 uur en 40 minuten en die was behoorlijk onstuimig want er stond flink wat wind, het was verder wel prachtig weer....

in andenes aangekomen besloten we om daar te kijken voor de walvissafari want dan hoefden we niet om te rijden naar sto, er was nog plek vanmorgen om 11.00 en we werden om 8.45 verwacht voor een rondleiding in het museum. we vonden een mooi plekje op de andenes camping aan de noorse zee met een prachtig uitzicht en buren uit friesland en de wind woei door........

om 21.30 werd de rust wreed verstoord door een duitser met een te grote camper die met veel bombari zijn mobiele huis tussen ons en de friezen ramde, buuv stak haar hoofd al eens naar buiten om te informeren of ie lekker ging, deutsche muti sprong uit de camper en hans en heinrich auch en vati klopte driftig bij buuv op de deur om te horen wat nu eigenlijk het probleem was..... nou eh misschien dat u in mijn slaapkamer staat geparkeerd maar nee hoor kein problemen, vati schudde geergerd zijn hoofd, heinrich draaide de pootjes uit en de gordijntjes gingen dicht, die deutsche tokkies stonden en bleven staan en maakten nog tot laat lawaai....

vanmorgen werden we wakker met nog meer wind dan gisteren, zullen we wel gaan dan? nou ja als het niet kan dan varen ze heus niet uit, dus om 8.00 uur vertrokken we richting walviscentrum, vati, muti, hans en heinrich sliepen nog en even had ik de drang om de musicaliteit van mijn pannendeksels te testen maar ik heb me ingehouden....

bij het walviscentrum werd al snel duidelijk dat het er om ging hangen of er wel of niet uitgevaren ging worden en om 9.00 uur kwam het verlossende woord, de kapitein had rood licht gegeven, we konden wel alvast het museum bekijken en dan zou om 11.00 uur definitief besloten worden wel of niet....

aangezien de wind alleen maar toe nam besloten wij om volgens onze originele planning naar sto te rijden en daar te kijken, vandaag ging het zeker niet lukken maar misschien dan morgen of overmorgen, we hebben nog tijd dus we zien wel maar bij aankomst vertelde de mevrouw van de receptie dat ze morgen nog hardere storm opgeven en dat het daarna nog 3 dagen duurt voor de zee is gekalmeerd dus alles tot woensdag is afgelast....... okee, op de camping woei ook een stevige windkracht 8 dus blijven was ook niet echt aantrekkelijk dus dan maar door naar de lofoten en daar een camping zoeken en dat viel nog niet mee want het is hier echt mega druk overal, je kunt hier ook gewoon een geldautomaat vinden en ze hebben hier mega supermarkten met mega prijzen uiteraard, 2 uien voor 1 euro 25 en ze zien er niet anders uit dan thuis hoor....

uiteindelijk hebben we wel weer een mooi stekkie gevonden en we zitten nu lekker buiten aan een watertje aan de goede kant van de bergen dus uit de wind....

we zijn nu op de helft van onze vakantie en hebben al een heleboel meegemaakt en mega veel overweldigend mooie natuur gezien en al mijmerend uitkijkend over het water maken we de balans tot nu toe op....

de noren hebben een prachtig land, echt de meest indrukwekkende natuur die we ooit hebben gezien en echt overal, nooit een meter dat je denkt...mwah, maar aardig zijn ze niet, stugge ontoegangelijke mensen die niet bereid zijn je tegemoet te komen, in de supermarkt gewoon noors tegen je blijven spreken ook al zeg je dat je engels spreekt, ook de jongeren die het engels toch wel moeten beheersen......

en we begrijpen dat de boodschappen en brandstof hier duurder zijn omdat het van ver moet komen maar dat geldt ook voor noord zweden en daar is het aanzienlijk goedkoper en de campings zijn hier af en toe echt heel ver onder de maat.... onze ligfietser uit groningen die al jaren een scandinavie bezoeker is zei al dat hij het in de loop der jaren heeft zien aftakelen in het noorden, de noren hebben het te goed, ze gaan zelf met dure campers en caravans op vakantie naar beneden en laten de camping voor wat het is in beheer bij middelbare schooljongeren en zo ziet het er inderdaad ook uit, onderhoud blijft uit en alles wordt minder op een enkele na maar die moet je dan maar net kunnen vinden......

de zweden daar en tegen, die overigens ook prachtige natuur hebben hoor, zijn vriendelijke, behulpzame, gezellige mensen, altijd tijd voor een praatje, galant in het verkeer en met engels en desnoods handen en voeten kom je er altijd uit...

dus hoe mooi het hier ook is, wij gaan morgen oversteken naar het vaste land van noorwegen om nog bij de saltstraumen te kijken en dan duiken we zweden weer in want het is net als met mensen, schoonheid is mooi maar geef mij maar inhoud......

zonnige groetjes vanaf de lofoten