zweeds wieringen

we zijn er weer, op rada strand, even bijkomen van de rijdagen want we hebben natuurlijk al weer iets anders bedacht dan een rondje noorwegen en zweden. Jacco en ik zaten vorige week maandag aan de koffie met de kaart en ons geplande route erbij, we keken elkaar en wisten dat we het zelfde dachten... dit is het niet, veel te druk en te toeristisch, dat gaat tegenvallen dus werd het vizier weer op lapland gezet met uiteraard bijkomen op rada want dat hoort erbij....

we waren van plan om zaterdagochtend om een uur of acht te vertrekken als de kater van de bruiloft was opgetrokken maar we kwamen er vrijdagavond al achter dat dat niet ging lukken dus besloten we om gewoon te vertrekken als we klaar waren en dan evt wat minder ver te rijden dan het geplande puttgarden. om 14.45 waren we klaar en verlieten we de kaapfeugel. het was heerlijk rustig langs de weg en na onze maaltijd bij de mac besloten we alsnog door te rijden naar de camperplek in puttgarden. het was er wel weer een op coordinaten dus hopelijk kwam het nu wel goed..... en dat kwam het.... om 23.00 uur reden we het terrein op, slechts 5 minuutjes van de overtocht puttgarden naar rodby dus perfect.

toen we de volgende ochtend rustig zaten te ontbijten reed er een oude auto het terrein op waar een soort ome willem achtig mannetje uitrolde met hemd in de broek en te hoog opgehesen sokken, het was de beheerder die het stageld kwam innen. we ontdekten dat er ook nog een heel strand en een speeltuin bij waren dus even kijken maar, het was heerlijk weer, zonnetje en een graad of 20.....

om 10 uur konden we mee met de boot en een uurtje later stonden we in denemarken. omdat we nog zo vroeg waren en het zulk perfect rijweer was besloten we niet bij helsinborg al de camperplek te nemen maar door te rijden naar een camping in habo, dan hoefden we maandag nog maar een half dagje naar rada. de habo camping wordt ook gerund door nederlanders.....

maandag konden we rustig aan doen en vertrokken we pas om 11.00 uur, onderweg was het wat miezerig en bij aankomst op rada ook maar volgens peter kwam het mooie weer eraan en dat klopt, gisteren was het al droog en af en toe een zonnetje en vandaag was het streandweer en hebben we lekker in het meer gezwommen en de kids hebben een vlot gebouwd. gisteravond hebben ze meegedaan met een workshop houtsnijden en allebei een lepel gamaakt uit een stuk berkenboom en thee gedronken van bosbessen en dennenaalden uit het bos en gezet op een houtvuur, nou hoe leuk wil je het hebben....

het is vrij druk bezet hier op de camping maar desondanks hebben we het mooiste plekje van de camping met uitzicht op het meer. er zijn twee plekken die peter vrijhoudt voor mensen die het plekje verdienen zoals hij het zelf zegt en die het plekje ook niet drie weken bezettenen schijnbaar voldoen wij aan die criteria want wij mochten er staan en dat vinden we helemaal niet erg natuurlijk.....

morgen trekken we verder naar het noorden, waarschijnlijk naar mora en gaan we nog even langs bij de dalarnapaardjes fabriek want dat is er heel dicht bij, maar je weet het natuurlijk nooit he want de lokroep van lapland wordt steeds duidelijker hoorbaar............