we zijn er bijna

we schieten al aardig op richting de top van europa, donderdag en vrijdag hebben we rijdagen gehouden, verstand op nul en kilometers maken. we zijn dit jaar via de botnische golf omhoog geklommen, we hoopten de botnische golf dan regelmatig te zien maar dat was niet zo. we hebben nog wel een stuk van de höga kusta route gereden. de hoge kust, dit is de grootste landopstuwing ter wereld door een gletsjer, op het hoogste punt wel 850 meter. onze eerste stop was in ljusne op een visserscamping met nederlandse eigenaars. hier zaten we wel zo dicht bij de botnische golf dat hij zichtbaar was. het was heerlijk weer 20 graden en een zonnetje. daarna zijn we doorgereden tot burea een rijdag van acht uur maar wel een lekkere opschieter. het was een beetje broeierige dag geweest dus wilden we lekker even douchen. zoals meestal gingen kim en ik samen, we vonden een prachtige grote douche met toilet er in en ruimte om je kleren droog op te hangen, perfect.... tot we de douche aanzetten en er geen warm water uit kwam.... we stonden natuurlijk al in ons blote nakie dus wat moet je dan... kim heeft haar jurkje weer aangetrokken en heeft jacco gehaald, we dachten dat het aan ons a-technisiteit lag maar na controle van jacco bleek het warm water het gewoon niet te doen... hmm en toen, nou we zijn natuurlijk geen watjes dus we hebben gewoon gedouched onder de koude douche, en dat heeft de hele camping gehoord want we klonken zo nu en dan als speenvarkens maar we hadden reuze lol en waren in ieder geval lekker fris, heel erg fris....

de mannen waren natuurlijk gewaarschuwd door ons verhaal en hebben heerlijk warm gedouched in het andere toiletgebouw.... mietjes!

zaterdag hebben we de meest noordelijke ikea in haparanda bezocht want dat leek teun geweldig, het leek net of we in amsterdam waren alleen waren de prijzen ook in zweedse kronen maar ook in euro's omdat je hier al bijna in finland zit en er waren dan ook heel wat finnen inkopen aan het doen, daarna ging de reis verder naar rovaniemi waar we hebben overnacht op een camping aan een mooi riviertje....

zondag was dan de grote dag ... we gingen naar de kerstman, dus tomtom op santapark maar daar aangekomen was het erg stil en bleek het dicht te zijn op zondag. nadat we een heleboel lelijke dingen over de kerstman hadden gezegd besloten we nog een kijkje te gaan nemen bij de poolcirkel, altijd magisch en zie daar, daar moesten we zijn voor de kerstman, dat andere was een pretpark.... sorry kerstman! het was een heel grappig gebeuren met heel veel souvenirwinkeltjes (altijd goed) en natuurlijk op de foto met de kerstman, lekker comercieel maar wel heel leuk, de beste man sprak zelfs een paar zinnen nederlands, het klonk net als de paus, hij vroeg aan kim en teun hoe oud ze waren en hoe ze heten en aan het einde zei hij.. tot ziens met kerstmis en de foto... die is super leuk geworden, we maken er een kerstkaart van. en er was een postkantoor waar je een kaartje kon versturen die dan een speciale poolcirkelstempel krijgt, dus opa en oma... opgelet als jullie post krijgen!

daarna zijn we door gereden naar salla waar we het adres van een camping hadden maar de tomtom kende het adresniet en ook niet de coordinaten dus dan maar zoeken en jawel... gevonden! er was niemand bij de receptie, die gesloten was maar de slagboom stond open en dat is best gebruikelijk in deze landen dus we zijn de camping opgegaan in de veronderstelling dat er later op de avond nog wel iemand zou verschijnen, we vonden ook nog een stroomkastje dat los was en de rendieren draafden over de camping dus helemaal goed... op een paar honderd muggen na maar dat hoort zo hier.... toen ik een uurtje later uit het raam keek zag ik dat er mensen met een camper de camping opkwamen en de slagboom achter zich dicht deden en ook nog op slot.... oeps en nu... jacco achter de mensen aan en volgens de meneer, een aardige fin moest je een sleutel hebben om op de camping te komen en dus ook weer er af en dat de boom open stond kwam dan door iemand die verzuimd had de boom te sluiten... slik

hij was zo lief om de eigenaar te bellen die binnen vijf minuten kwam om ons van sleutel en uitleg te voorzien. weet je wat zei kim, zullen we lekker gaan douchen... goed idee, een lekkere warme douche.... nou hij was inderdaad lekker warm en had de waterdruk van een kärcher maar hij was inhet toilet waar dus ook de toiletpot stond en zo groot als ons toilet thuis... maar zoals jullie weten zijn wij geen watjes en hebben we gewoon gedouched, samen op een vierkante meter en weer hadden we lol... leuk joh dat douchen in scandinavie, morgen mogen we weer, we zijn benieuwd...

vandaag zijn we naar de russische grens gereden want jacco was heel benieuwd of het daar nu zo streng was en zwaar bewapend.... nou het was in ieder geval wel allemaal afgesloten en van een afstand zag ik mannen in gele hesjes staan met een soort apparaat wat op een detector leek dus dacht ik... zo.... je wordt helemaal gescand voor je het land in mag maar toen we dichterbij kwamen bleken het mensen van de groenvoorziening te zijn met kantenmaaiers....( blond he) wapens hebben we niet gezien en ook geen soldaten dus ook de russen moderniseren... hoewel... we hebben auto's gezien met mensen er in..... ze hadden duidelijk schade opgelopen van tsjernobiel....

we zijn natuurlijk nog wel een stukje langs de grens gereden om te kijken of er echt geen gaatje was maar nee hoor.... allemaal dicht! daarna hebben we ons bezig gehouden met het volgende dilemma... gaan we nu wel of niet naar de top, nou je hebt het al gelezen... wel dus. we waren gisteren een beetje klaar met het probleem met betalen hier. je kunt niet overal met je maestro betalen, nou is dat niet zo erg want dan neem je contanten maar de pinautomaten zijn hier erg dun gezaaid en als de bank dicht is is de pinautomaat ook niet in gebruik... handig hoor op zondag! vanmorgen deed hij het gelukkig wel en hebben we contanten opgenomen maar aangezien we nog niet besloten hadden hoe de reis verder ging alleen maar voor vandaag. na het bezoek aan de russische grens hebben we unaniem besloten dat we toch echt naar dat kale noorden willen en aangezien we de weg terug langs salla weer moesten rijden besloten we daar dan alles voor de komende dagen contant op te nemen, was dat probleem in ieder geval opgelost.... jep... de geldautomaat deed het niet meer... jacco naar binnen maar daar doen ze geen transacties... ja je gelooft je oren af en toe niet hoor... de eerst volgende pingelegenheid was 65 km verderop... in kemijärvi.. nou gelukkig liep onze route daar ook langs en jawel, jawel, het is gelukt, we kunnen weer vooruit.... en zo ging de weg verder door het rendieren gebied, ze zijn er weer hoor... onze vrienden en ze lopen weer vreselijk in de weg maar ze zijn ook weer vreselijk leuk.... onze rit vandaag was 467 km omhoog maar we zijn wel van zomer naar herfsttemperatuur gegaan, we vertrokken met 23 graden en zitten nu in 13 graden, maar dat heeft ook een heeeeeeeeeeeel groot voordeel, de muggen vinden het te koud hier. morgen staat het vizier op peltojoki, onze laatste stop in finland en dan gaan we naar gamvik......

groeten vanuit ukonjärvie (ivalo)