mooi mooier mooist

vandaag zijn we op tijd vertrokken van onze zes sterren camping op weg naar batsfjord en berlevag in het ons zo geliefde noord lapland. we hoopten weer te kunnen genieten van mooie natuur.....

het eerste stuk waren het vooral kleine boerenbedrijfjes met 10, 20 hooguit 30 koeien die het landschap domineerden maar langzaamaan ontstond de ruigte waar wij zo dol op zijn...

eindeloze vlakten zonder bomen met ruwe rotsen en loslopende rendieren, daar maak je ons heel erg blij mee..... op een gegeven moment gingen we van de verharde weg af naar syltefjord, 28 km onverharde weg en dus ook 28 km weer terug, maar dat is geen straf hoor met zo'n mooi uitzicht.

het ene mooie vergezicht volgde het andere op, mooie stroompjes, her en der nog wat sneeuwresten, prachtige bloemetjes, de campanula bloeit hier volop en schitterende distels, we hebben onze ogen uitgekeken en het geheugenkaartje van de fototoestellen overspannen geknipt ( we zullen er een aantal plaatsen ) en natuurlijk heeft teun al weer de nodige stenen aan boord gesjouwd want die zijn hier ook in grote getalen en erg mooi....

en ja wat moet ik er verder over zeggen, de schoonheid van dit stuk natuur valt niet in woorden te vatten, wat je ook zegt het doet deze plek tekort............ het is ook het gevoel dat je hebt als je daar bent. in nederland zijn wij mensen overal en altijd en is er her en der een stukje groen maar dan nog zijn we er altijd en overal, al zieje geen mens, je hoort ze, auto's, treinen, luchtverkeer, enz

en hier is dat precies andersom, de natuur, helemaal ongerept is er altijd en overal en her en der is een mens, een auto maar dan nog is er de natuur altijd en overal en als de mens of de auto weg is is het stil... alleen de geluiden van de natuur, je eigen ademhaling valt ineens op, je hoort het gras heen en weer waaien en verder niets, rust, stilte en niet heel even maar gewoon steeds en dat is wat wij hier zo heerlijk aan vinden.... het is zoals het bedoeld is, wij als klein onderdeel van de natuur, want geloof me je voelt je hier echt heel klein, en niet de natuur als klein onderdeel van ons.....

het is jammer dat je zo ver moet rijden om dit te ervaren want het zou heerlijk zijn om dit regelmatig af te kunnen wisselen met je dagelijkse leven want altijd alleen maar dit zou het denk ik ook niet zijn maar voor nu is het ideaal, geweldig en fantastische en ben je acuut vergeten hoe ver het rijden is van huis.......

we staan nu op een camping in berlevag, nou ja meer een grasveld bij een pension maar alles is hier keurig geregeld en ziet er superschoon uit, zo kan het dus ook... gelukkig

zojuist is iedereen uitgelopen want de hurtigruten is binnen gevaren, de post, vracht en passagiersboot die langs de noorse kust vaart. vroeger toen er hier nog geen wegen waren aangelegd was dit de enige bevoorrading van post en goederen en vervoer van passagiers, nu kun je als je wilt de hele reis mee aan boort als passagier, is er allerlei vermaak en kun je op de aanlegplaatsen vaak aan land voor excursies of je kunt een halte meevaren, met of zonder vervoermiddel en bepaalde goederen komen nog steeds via deze boot. het is een imposant gezicht als zo'n megaschip de haven in komt varen en het is pal voor de camping dus leuk om even mee te beleven......

morgen gaan we hier in de buurt nog wat dingen bekijken zoals de kust van de ishavsveien, de noordelijke ijszee want daar zitten we nu aan en de eigenaresse van de camping heeft een atellier in het centrum waar ze zelfgeblazen glaswerk verkoopt dus dat willen we ook wel even zien en er schijnt nog een verlaten vissersdorpje te zijn op 20 km hier vandaan over een onverharde weg dus dat spreekt ons natuurlijk aan maar daarover later meer.

het is nu 22.45 uur en nog zo licht als 15.00 uur s'middags en dat zal vannacht ook niet veranderen.............. heerlijk!