eland gespot

We staan in skabram bij een boerderij met nederlandse eigenaars, het is een camping maar een beetje het idee van kamperen bij de boer, we hebben de afgelopen dagen ( het klinkt misschien ondertussen saai ) weer heel veel moois gezien... we zijn vanuit berlevag weer het pad langs de ishavsveien terug gereden en weer hebben we genoten van de ruige kust, we zijn nog gestopt bij het plaatsje kjolnes waar een vuurtoren stond en een paar huisjes. alles is hier oud en vervallen maar dat vinden wij nu juist zo leuk. Bij alles denken we wat zal het verhaal hier achter zijn? we zijn dezelfde dag nog doorgereden naar gamvik wat nog een hele opgave bleek want ze waren met de weg bezig en hier boven houdt dat in dat je dan gewoon 27 km weg eruit sloopt en je dus zo ongeveer uit je camper trilt bij 30 km per uur. Gelukkig hadden we niet te zwaar getafeld onderweg........

Onderweg kwamen we nog een restje sneeuw dicht bij de weg tegen dus daar moesten we natuurlijk even in....

De weg naar gamvik zelf was ook heel bijzonder, op een gegeven moment kom je in een soort surrealistisch maanlandschap terrecht met weinig tot geen begroeing, het lijkt net of het zo is aangelegd. We kwamen om 23.30 uur aan in gamvik en gewoon bij licht natuurlijk, er speelden nog kinderen op straat, er waggelde een aangeschoten man langs de weg en er was nog bedrijvigheid op de haven. Mannen gingen nog te vissen en het hele plaatsje leeft nog want het is nu zomer, wij troffen een bovengemiddeld warme dag, het was 11 graden en gemiddeld komt de temp hier niet boven de 10 graden wat betekent dat er strikt gezien geen zomer bestaat hier. We hebben overnacht bij de vuurtoren slettnes, een prachtig plekje, we zagen de hurtigruten nog langs varen om 24.00 uur.

De volgende ochtend hebben we nog het plaatselijke museumpje bezocht en de foto's van de enthousiaste kassajuffrouw bekeken, van een muziekevenement met zo vertelde ze heel veel mensen en een zangeres en danseres, er waren zo op de foto te zien een stuk of 50 mensen maar dat is in deze streken een enorme happening, ze had ook mooie foto's van een zeearend die daar was gezien en van de rendieren, gamvik in de winter maar voor de kerstfoto's van haar familie kwamen zijn we maar opgestapt....

We zijn verder naar skoganvarre afgezakt waar we nog een vos hebben gezien en vannacht hebben we wild gestaan op een mooie plek in het bos bij vittangi en zijn dus weer terug in zweden. Vanmorgen troffen we weer een wegopbreking van 28 km dit keer en ook nog de hoofdweg dus dat was een uur lang ontbijt herkauwen maar dat mag de pret niet drukken hoor want de natuur was nog steeds mooi. Ze pakten het hier wel groots aan, we hebben zo'n 40 vrachtwagens, 15 shovels en nog de nodige kranen en walsen gezien op die 28 km en dat op zondagochtend..........

En net voorbij de opbreking werden we verrast door twee elanden die aan het grazen waren aan de bosrand, we zijn snel terug gereden en ze stonden er nog en een van de dames was zelfs bereid om te poseren voor de foto voor ze het bos weer in draafden, het blijven prachtige imposante dieren en ze zijn echt zo goed gecamoufleerd in het bos dat je al echt het geluk moet hebben ze aan de kant van de weg te spotten en dat geluk hadden wij vandaag................

daarna zijn we naar ritsem gereden, een route door een natuurgebied en met uitzicht op de berg akka, de vroegere offerberg van de sami en nu staan we dus op de boerderie en gaan we morgenochtend verse eitjes scoren..... en als de onweersbui die nu net over trekt verdwenen is maken we nog een kampvuurtje, de buurman verderop speelde al op zijn gitaar dus de stemming zit er al in.......

En morgen zakken we weer een stukje af en gaan we voor een beer op de foto want die hebben we nog niet....

Groetjes uit de pure natuur