mug mugger mugst

we vertrokken uit skabram met heerlijk weer, na boodschappen en brandstof te hebben ingeslagen in jokkmokk reden we zuidwaarts en bij het polarcentrum, iets buiten jokkmokk hebben we onze laatste lunch genuttigd boven de poolcirkel voor dit jaar, jammer! We rijden door tot vilhelmina waar we overnachten op een parkeerplek in het dorp en de volgende ochtend gaat de reis weer vroeg verder, het is een druilerige dag dus we besluiten hem als rijdag te gebruiken en zakken dus een mega stuk af, helemaal tot idre, 8 uur rijden naar beneden, het laatste stuk van de route, jawel daar is ie weer, gaat over een onverharde weg van maar liefst 50 km en het is weer een mooie hoor, door een natuurgebied. Er staan wel borden met pas op beren maar we hebben ze niet gezien. Dat zal ook niet zo snel gebeuren hoor want die zijn nog moeilijker te vinden dan elanden maar ja, je zult het geluk maar hebben.....

we overnachten op een super schone camping, onder nederlandse leiding en het blijft regenen, dus we vermaken ons in campie, gaat ook prima hoor....

We hebben een folder gevonden bij het toeristenburo over een elandenpark in de buurt en dat trekt natuurlijk onze aandacht. Vorig jaar hebben we al drie parken bezocht en de laatste was helemaal top, dat we bij ze in de wei mochten dus we zijn wel een beetje bang dat het tegen gaat vallen maar kunnen de verleiding toch niet weerstaan. En het valt helemaal niet tegen, deze is weer totaal anders dan de andere drie, je gaat lopend het park van 6,5 ha in waar een wandelpad tussen hekken is gemaakt en komt zo langs de elanden. We mogen ze weer voeren met berkentakken en aaien, eerst komen we bij amoose, een puber eland mannetje van 1 jaar en helga, die op 7 mei een tweeling heeft gebaard. Opeens wordt amoose ondeugend en glipt onder het hek door, hij wordt weg gelokt met takken en laat dan even zien wat een eland kan, we hadden het al wel gehoord maar je kunt het je niet voorstellen, uit stand springt hij over een twee meter hoog hek!

En dan als toetje komt daar hilbert aangewaggeld, echt een mega stier met een mega gewei, vonden wij arthur vorig jaar al groot nou dat is echt een kontkrumel bij hilbert vergeleken. En ook hij komt heerlijk berkenblaadjes eten en laat zich aaien.....

En als we weer een moosepark tegenkomen? Dan gaan we waarschijnlijk weer want we kunnen geen genoeg van ze krijgen....

We vervolgen onze reis richting mora en als we er toch vlakbij zijn bezoeken we nogmaals de dalarna paardjes fabriek(je) in nusnas en dat is weer kneuterig gezellig, we eten wat bij de mac in mora en gaan op zoek naar johannisholm camping, de eigenaresse van onze laatste camping zei dat het niet veel meer is nu het door zweedse eigenaren is overgenomen maar we willen er alleen maar slapen dus dat moet toch kunnen maar als we er aankomen is het echt een verwaarloosde boel dus richten we ons vizier op alevi camping, anderhalf uur verderop, een van ons lijstje en weer met nederlandse eigenaars.... Tomtom kent het adres niet, maar dat is vrij gebruikelijk bij het soort campings dat wij uitzoeken omdat die doorgaans afgelegen liggen en kleinschalig zijn dus zetten we in op coordinaten en die komen hem bekend voor dus rijden maar..... we komen na een tijdje op....... Een onverharde weg terecht...50 km maar goed te rijden en dwars door het bos dus schitterend en we hebben de tijd, het is nog niet donker ( want dat wordt het hier wel weer ).... Dan volgt een afslag met een wat slechtere onverharde weg maar het is nog zes kilometer dus vooruit..... en dan moeten we een heuvel op met glibberige losse prut, een soort houtvervoersweggetje..... nou dat doen we dus maar niet... we zetten tom op een plaatsje in de buurt van waar de camping zou moeten zijn.... 40 km en je raad het al.... Onverharde weg maar ja we zijn midden in het bos en hebben dus weinig keus en als het te gortig wordt parkeren we en gaan we slapen en zien we morgen weer... maar de weg is prima en we worden nog verrast door een overstekend eland vrouwtje, ze rent een stukje het bos in en wij blijven staan kijken en zij ook, ze snuift eens om onze geur op te pikken en komt nieuwsgierig een paar stappen dichterbij, een minuut lang kijken we elkaar aan en dan draait ze zich om en loopt verder het bos in...... wij zijn op slag vergeten dat we een camping zochten...... en verder gaat het pad, af en toe komen we een stukje verharde weg tegen met een paar lantaarnpalen en wat huizen en dan gaat het weer verder als zandpad.... Ergens bij een meer zit een man met een cowboyhoed op een biertje te drinken bij zijn zelfgemaakte kampvuur en hij steekt vriendelijk zijn hand op naar die maffe hollanders in een camper die om 22.30 uur nog door een inmiddels donker bos rijden..... en uiteindelijk komen we dan weer uit op de hoofdweg, de e45 en rijden we naar het plaatsje stollet waar geen teken van een bordje alevi camping te vinden is...... op het dorpspleintje staan twee campers die daar hun plek voor de nacht hebben gevonden en wij besluiten er bij te gaan staan.

Vanmorgen hebben we rustig aan gedaan, teun vond bij zijn spullen nog een kaart van de omgeving die hij bij radastrand had meegenomen ( we zitten hier ongeveer 3 kwartier bij peter en corina vandaan) en daarop ontdekten we de camping en die bleek slechts een kwartiertje verderop te liggen maar als we tom de coordinaten weer ingaven wilde hij ons nog steeds terug sturen naar het bergje met prut en inmiddels weten we dat dat niet uitkomt bij de camping.....

Morgen blijven we ook nog op deze camping, even de was doen en even rust na al het rijden. De kinderen moeten ook weer wennen aan het beneden zijn, kim was vanmiddag helemaal in tranen omdat ze het hier zo druk vindt, er staan welgeteld 15 caravans/tenten dus dat is voor campingbegrippen natuurlijk heel erg rustig. Maar ik snap haar wel hoor, het is altijd weer even afkikken als je uit de volslagen rust komt van boven en dan in het iets drukkere middenstuk en de drukte wordt alleen maar erger, daarom doen we het in stapjes.....

zaterdag rijden we nog een route hier in de buurt met allerlei doe dingen, gaan we nog op elandenjacht s'avonds en slapen ergens wild en dan zakken we af naar rada waar we zondag aan willen komen, de bloemetjes komen ook zondag daar aan dus dan begint het wierings onderonsje weer en donderdag gaan we dan afzakken via goteborg waar we nog willen kijken, daar in de buurt slapen, vrijdag de overtochten en overnachten op de camperplek bij puttgarden die de heenweg prima is bevallen en dan zaterdag naar huis..........

Het is hier in zweden enorm muggig dit jaar, er is heel veel water gevallen afgelopen week hier in de buurt, de rivier waar we aan staan is helemaal buiten haar oevers getreden en nu is het heerlijk zonnig en dus geweldig voor de muggen en wat minder voor ons, we wapenen ons met een muggenspray die we in een noorse apotheek hebben gekocht en waar je max 20 pufjes pp per dag van mag gebruiken dus heel gezond zal het niet zijn maar ja je wilt wel hier en daar hebben de meeste muggen wel respect voor en houden afstand maar je hebt altijd van die brutale jantjes die toch komen en ja dat levert bulten en jeuk op. Maar gedeelde smart is halve smart in dit geval want de hele camping loopt te krabben en te smeren en alles went, ook dit.....

Groeten vanuit een muggig fastenas