klimmen en dalen

Maandag 5 juli 2015

Half zeven gaat de wekker, gaap gaap, aankleden en op naar de boot, inchecken, in de rij en dan ontbijten, we staan dus dat is geregeld. Langzaam maar zeker komen er steeds meer campers om ons heen, er is zelfs een trike met een zwarte caravan bij, cool hoor al die verschillende campers en andere voertuigen. Om kwart voor negen mogen we de boot op, we staan helemaal voor in de boot met heel veel andere campers. We gaan naar boven en zoeken een plekje aan de tafel, tijd om te lezen, te schrijven, rondje over de boot te lopen, chocolade te kopen in de taxfreeshop (een mega daim reep voor Teun en een halve meter after eight voor Kim. Naast ons zitten een oudere Duitse man en vrouw, de man heeft een inieminie cameraatje in een waterdicht omhulsel en laat ons zien hoe hij daar de reis mee filmt, hij heeft namelijk een trike en een caravan waarmee hij reist en dit staat op het stuur. Uhhhh een zwarte trike met caravan misschien? Hij laat een foto zien op zijn mobiel en jawel hoor, het is de combinatie die wij hebben gezien J. Hij gaat optreden want hij is DJ en achterop z’n trike zit een hele installatie met mengpaneel en noem het maar op… cool, een echte ouwe geitenwollensokkenrocker aan onze tafel! We krijgen het adres van z’n website en kletsen nog wat verder (in het Engels met Duitsers J)over de route die zij en wij van plan zijn te rijden en zo gaat de tijd best snel, voor we het weten zijn de 4,5 uur varen al bijna voorbij… heel heel langzaam glijdt de enorme boot de fjord van Langesund binnen, we worden toegezwaaid door kinderen in zwemkleding op de steigers van de huizen links en rechts van de fjord. Yehhhh we zijn in Noorwegen!!!!!! De mevrouw van de omroepservice roept in veel talen, allemaal even onverstaanbaar, zelfs het Engels en Duits, dat we naar de voertuigen moeten gaan, tenminste dat denken we, anders is het een ontruiming omdat we zinken want iedereen vertrekt J. Het is ff zoeken maar daar is ie weer hoor, onze goeie oude Campie. We gaan een voor een de boot af en rijden naar het centrum(pje) van Langesund. We moeten Noorse kronen scoren en brood met minder zout. We parkeren bij het haventje en lopen het winkelstraatje in, het lijkt het Zuiderzeemuseum wel, prachtig al die houten huisjes. En wat doen wij toch altijd moeilijk, hier schuren ze de kozijnen niet hoor, gewoon hup kwak de verf erop en het staat nog leuk ook met al die pasteltintjes. Een plantenkas? Gewoon een houten rachelwerk met plastic erover en het werkt J. We vinden een spar en brood en ook nog lekkere sjokoladebollen en we kunnen pinnen dus nou we kunnen weer hoor. Nog 4 uur rijden tot de camping ook al is het maar 158 km. We snappen al snel waarom het zo lang duurt, we zitten meteen midden in de bergen, 12% stijging is hier heel gewoon, gaaf hoor. Als we gestopt zijn om de vrachtwagens te laten passeren en weer op willen trekken maakt Campie een vreemd hoestend, piepend geluidje maar het blijft gelukkig bij die ene keer. We stoppen nog een keertje voor koffie en verder maar weer, het is 21 graden dus wel lekker om te rijden maar in de bergen kost het wel veel energie, voor Jacco dan en Campie natuurlijk. Als we na een flinke afdaling met haarspeldbochten stoppen bij een uitzichtpunt stinken de remmen van de hitte, je kunt er een eitje op bakkenJ. Nog een klein stukje en daar is de camping, we checken in en zoeken een plekje, dicht bij de wifipaal want er moet geappt worden. Het is een camping onder Nederlandse leiding en het ziet er allemaal super verzorgd uit. Ook het sanitair is brandschoon, helemaal top!! We gaan op tijd naar bed want we zijn best een beetje verreisd van de afgelopen drie dagen in de warmte. We staan in Dalen, in het dal in een werkelijk schitterende omgeving.