de preikestolen is bedwongen

Zaterdag 11 juli 2015

Donderdag was de dag der dagen, Jacco heeft zijn target gehaald, het beklimmen van de Preikestolen!!!! Het was onze bedoeling om er rustig heen te rijden, op de parkeerplaats te overnachten en dan vrijdag te gaan klimmen maar dat liep even anders… we kwamen om 14.00 uur aan bij de Preikestolen en overnachten mocht daar niet dus toen hebben ze maar besloten direct de klim te gaan maken. Na flink wat eten en inpakken van de rugzak was het om 15.00 uur zover…. Ik bleef achter bij Campie, beetje opruimen, kijken bij het souvenirwinkeltje en vooral kijken naar alle mensen die omhoog gaan en uitgeteld weer beneden komen. Je kijkt je ogen uit, allereerst al de hoeveelheid mensen die gaat klimmen en dan de verscheidenheid aan mensen. Mensen met een kindje van een paar maanden in een draagzak, mensen op slappe gympen, met een kind op hun nek, met stokken, kinderen van 4 jaar en ouderen van ruim 70, iedereen waagt de klim…. Ook de Kerstman, althans zo zag hij er uit en het viel niet mee zonder Rudolf als je het mij vraagt want hij lag een half uur uitgeteld op een bankje om bij te komen… Kim heeft de leiding van de expeditie en af en toe krijg ik een sms: het is prachtig maar wel een pittige klim. We zitten boven in het midden van de rots dus je hoeft je geen zorgen te maken hoor……… wow in twee uur boven dat is supersnel, er staat twee en half uur voor ervaren klimmers, ik had toch wel op een zes uur heen en weer gerekend J. Maar om 19.00 uur hoor ik mam we zijn terug, daar komt Teun aangerend… hoe was het?? Supergaaf maar ik heb wel moeie voeten en trek in patat met mayonaise. Tja de moeie voeten kunnen we wel wat aan doen maar patat met mayonaise heb ik hier niet gezien, helemaal nog amper in Noorwegen… gezonde mensen J. Even later komen ook Jacco en Kim en de verhalen en foto’s. Het was heel mooi, wel lastig af en toe over stenen, er was een irritant mens boven met een bloemetjes hoedje dat steeds bij iedereen ging staan die een foto wilde maken en als er iemand bij haar fotomoment in de buurt ging staan werd ie weggestuurd. Er was een chinees jongetje van een jaar of 8 die met een stok heel dicht langs de rand liep, als er een windvlaag was geweest was hij er af gewaaid (gloep, slik). Er was een aardige Duitser, die foto’s had gemaakt van hun drieën. En de terugweg was lastiger dan de heenweg… kortom… missie meer dan geslaagd!! We rijden naar Jorpeland waar je aan de haven kunt overnachten, als we aankomen staan er al zo’n 20 campers en wij sluiten aan op een niet officiële parkeerplek schuin op een heuveltje. Moet geen probleem zijn volgens onze Duitse buurman. Wij vinden het een prima plekje, hoofd hoger dan de benen dus wij kunnen slapen. Ook in dit plaatsje geen patat met mayonaise te vinden dus wordt het cup a soup met boerenomelet.. ook lekker. Later die avond komt de havenmeester om af te rekenen, ook hij vindt onze illegale plek geen probleem en zo duiken we al op tijd onder de wol, met extra deken want we zijn moe…..

De volgende ochtend voeren we ons niet te verteren brood aan de eenden en meeuwen. Wij zuinige Hollanders vonden 4 euro 40 voor een brood te duur en kozen de volgende keer brood van 1 euro 12 (bij die leuke jongen in Dalen) maar ik denk dat dat brood van vorige week is of zo want het is echt niet weg te spoelen, dus bij deze staan wij onszelf toch toe om brood van 4 euro 40 te kopen en eerlijk is eerlijk, die is heerlijk J. Ik denk dat ik hier trouwens maar een tijdje moet blijven om af te vallen, een Milka reep kost hier 6 euro, één lollie 1,12, chips 4 euro voor een zak… dan leer ik het vast af!! Ben blij dat ik in ieder geval weer zo maf ben geweest om heel veel eten en drinken in de camper te stoppen J. We gaan vandaag een stuk naar boven want het is ons hier toch ietwat te druk met al die toeristen, nou ontkom je daar niet zo makkelijk aan hier want alles hier is mooi en er lopen heel weinig wegen omdat alles door de bergen moet maar in Roldal waar we nu zitten is het toch een stuk rustiger. De weg hierheen was ook weer fantastisch, wel veel tunnels maar alles door de bergen en heel veel watervallen. Ik sprak een vrouw bij de afwasplaats die al veel vaker hier in de buurt is geweest en zij had nog nooit zoveel sneeuw in deze tijd van het jaar gezien hier, dus we boffen weer J. Vandaag houden we een rustdag, even douchen allemaal, een was gedraaid, reis mee bijwerken en vooral genieten van het uitzicht op de besneeuwde bergen… Jacco heeft vandaag een route bij de camping gelopen en wij zijn met z’n drieën om boodschappen geweest en dat klinkt makkelijker dan het is hoor ook al is het maar 900 meter naar de supermarkt. Eerst 400 m bergop bij de camping en dan 500 m bergaf naar de supermarkt en terug natuurlijk andersom maar wel met mooi uitzicht en drie watervallen onderweg… morgen gaan we naar de Hardangervidda, het grootste bergplateau van Europa, nog verder omhoog, het plan is om nog een stuk te stijgen langs mooie natuurgebieden en bezienswaardigheden en dan rechtsaf naar Zweden, maar voor we daar zijn gaat schat ik nog wel een weekje duren want er is hier nog genoeg te zien en we gaan langzaam want we hebben tenslotte vakantieJ