Naar de oostkust

Met pijn in ons hart laten we Idre achter ons en zetten koers naar de kust. Verder omhoog reizen om meer Lapland te zien zit er door ons oponthoud niet in en dat doet best een beetje pijn. Graag had ik me verder in de Samicultuur gestort, de 24 uur lichtsensatie van boven de poolcirkel herbeleefd en nog meer rendieren met schommelende kontjes voor de camper uit zien rennen. Maar dat zal moeten wachten en dat is ook niet erg. We hebben er even weer aan gesnuffeld en mn netvlies is weer gevuld met verse beelden. We zijn al enorme bofkonten dat we deze mooie rondreis mogen maken. De rest volgt en dan weer gewoon met onze eigen campie. We zijn onderweg naar Hedesunda waar een nederlands stel uit Friesland een camping is begonnen een aantal jaar geleden. Maar eerst stoppen we in Nüsnäs waar de dalarnapaardjesfabriek staat. Dalarnapaardjes worden handgesneden en beschilderd. De eerste keer dat we hier kwamen waren we daadwerkelijk op zoek naar een fabriek. Daarbij stel ik me een groot gebouw voor met veel machines en grote werkruimtes. De fabriek waar we het hier over hebben is zo groot als een flink woonhuis met garage. In de garage zit een meneer paardjes te snijden, er is een hokje om de basisverf er op aan te brengen en nog een kamertje waar een mevrouw de schilderingen aanbrengt. De rest is souvenirwinkel en ook tegenover de fabriek is nog een souvenirwinkel. Nu is het alleen nog maar museum maar vroeger was dit echt de fabriek. Het is altijd leuk om hier weer even te zijn en we maken ook elke keer een foto van Kim en Teun op het hoge paard. Dit keer koop ik Sankte Lucia beeldjes. Sankte Lucia is een feest van het licht dat in Zweden wordt gevierd op 13 december met een soort processie en lekker eten. Ook neem ik nog wat andere kerstversiering mee. Het wordt een Zweedse kerst dit jaar...

Na een paar uurtjes zetten we onze reis weer voort en tegen de avond komen we aan op het schiereiland Ös waar hedesunda camping is gevestigd. We hebben vandaag een zonnetje met 19 graden dus prima weer. We mogen een mooi plekje uitzoeken en belanden onder een mooie grote boom. Het is rustig op de camping want het is al naseizoen maar dat vinden wij geen probleem hoor. Voor ons liever geen hutje mutje campings. En deze camping is netjes!! Zo heb ik ze zelden gezien. De toiletgebouwen zijn super schoon en alles ziet er zeer verzorgd uit. We blijven hier zo wie zo een nachtje extra want het is weer tijd voor de was en na 2 dagen wild staan ook wel weer voor een douche.

We slapen eerst lekker uit. Jacco gaat wandelen maar is na een klein uurtje weer terug want groter is het eiland niet :) s middags gaan Jacco en ik een stukje fietsen. Het wordt een heen en weertje want het eiland is te smal voor een rondje. We fietsen via een brug naar het volgende eilandje, de wind is fris maar het zonnetje schijnt lekker op ons rug. We komen een enkele auto en een paar bromfietsen tegen en her en der staan wat huizen of ligt een woonboot. En ook hier is het stil, de stilte van de natuur. In het water bloeien de dotters, de libelles dansen door de lucht en het ruikt naar een mengeling van bloemen en dennengeur. Heerlijk, overal ruimte en natuur, dat hebben we in Nederland echt niet meer :( Ik snap deze familie wel dat ze hier naartoe zijn verhuisd. Als we terug komen gaan Kim en Gideon nog een stukje fietsen, we drinken koffie in het zonnetje, er wordt badminton gespeeld en tafeltennis en een hele grote stapel pannenkoeken gebakken. Heerlijk!!!